“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Wednesday, January 19, 2011

LAKARAN PERJUANGAN..SMART 11




14 JANUARI 2011..satu lagi catatan sejarah dunia si pengemis ini dalam satu lagi sesi pengembaraan..pengembaraan yang telah terlakar dalam ikatan ukhuwah bersama sahabat perjuangan..sama-sama turun ke medan pertempuran memerangi kejahilan yang masih menjajah di pelupuk rona jiwa insan bergelar pelajar..

Adik-adik darjah 5 & 6 Sekolah Rendah Agama Tarbiyyah Islamiyyah Ipoh yang dirindui..sama-sama melakar saat manis tika bersama men’to-up 4’ ilmu dalam Kem Spiritual Menjana Akhlak  Terbilang (SMART 11)…
Pada Awal jam 9.30…Pengembaraan yang bermula dengan menaiki pesawat Shamisha…menuju ke planet Perak…nun jauh seberang planet Kelantan…berbintang kepala tika merempuh cabaran dalam perjalanan..
Dalam Kul 4 lebih..
Alhamdulillah..sampai..menginap di rumah Nurul Athirah Ismail..erk..macam sardine…
NI LA UMAH TIERA...






15 januari 2011 & 16 JANUARI 2011.
Bersiap..bertolak ke SRATI..
JENG..JENG..JENG..
Program bermula..bertemakan baju hitam putih..
Ya Allah..punya la bisinggggg….
 Generasi Rabbani yang aktif…sampai susah untuk dikawal…naik pening kepala fasi..berbintang2 ..bleh naik darah tinggi pun ada..subhanallah..kami betul2 ditarbiyyah oleh gelagat mereka…
Slot2 yang menarik…sesuai..dan diterima baik oleh mereka..kesan??? Alhamdulillah…mereka suka..kami lagi suka..
KHUSYUK DENGAR PENERANGAN DARI KAK SYUHADA..

Panggilan ustaz ustazah tak lekang dari bibir comel mereka walaupun diajar untuk hanya memanggil panggilan abg dan kakak..sejuk telinga bila mendengar apabila kalimah ‘ustazah’ terpancul dibibir mereka,khas buat kami…satu doa dari mereka..insyaAllah untuk mereka juga..
BEST.....KUMPULAN PENANG
Malamnya pembahagian kumpulan..klu nama negeri..ana?? kumpulan Penang..bersama ukhtie Intan…dapat adik-adik comel…aktif..bleh bawak gi perang kat palestin..Anuar,Ammar,Rahman,Idris,fatihah,nana,umaira..erk..lupa plak yang sorang lagi..asif yer dik..




Tapi adik yang 1st ana kenal Najwa…comel…die kecik jer..diantara yang paling kecik..macam kanak-kanak 5 tahun..tapi usianya melebihi tahap tumbesarannya..11 tahun..
USTAZ MUNAWWIR..
Macam-macam ragam…slot ceramah paling menarik ngan ustaz Munawwir…tak kering gusi adik2..ceramahnya diakhiri dengan suasana syahdu..adik2 mula sayu..disuruh untuk menulis warkah buat bonda masing2   ...warkah untuk ibu yang tersayang..warkah luahan rasa adik2 untuk si ibu yang setia mendengar...
Warkah yang paling syahdu dapat habuan dari ustaz..luahan mereka tak sia-sia..surat di kumpul dan dikembalikan selepas habis program..
“Balik nanti bagi kat mak ayah ye!!!….

Kem solat tak lupa…adik2 diajar cara solat yang betul…
Banyak yang mereka tak faham…ramai juga yang tak tahu..kami ajar..

BERSAMA CIKGU FATIN..

17 januari 2011


Letih…sampai lupa jadual hirasah…tawakkal..
Bersiap untuk penutup program..adik2 menerima saguhati masing2..
Semua dapat…
Setiap pertemuan ada perpisahan..
Berat...apakan daya..
ASSALAMUALAIKUMM..JUMPA LAGI..
InsyaAllah bertemu kembali..
Pesanan buat adik2…
FATIHAH..GENERASI ACUAN ISLAM.. BIJAK..
“Ingat pesan akak taw…Jangan tinggal solat...hormat mak ayah..hormat guru..blajar rajin2..nanti bleh blajar tinggi2…Jangan lupa hafal doa qunut sampai lancar..”
Fatihah..tak sampai 3 jam berpisah..dah bagi mesej..rindu…tautan kami semakin erat..
Pengembaraan diteruskan di rumah anak Yatim Nurul Huda…
Insan yang kurang bernasib baik…
Lubuk pahala buat insan seperti kita…sayangilah mereka..
NAJWA..YANG PALING KECIK..
HAIKAL..AKTIF..KISAH DUKA DISEBALIK RAUT WAJAH COMELNYA..
AZRI..(ARI)
NABILA..;)
Kanak-kanak comel Najwa,Nabila,Ari n Haikal…lincah..masih kurang mngerti tentang kehidupan..raut wajah yang bersih dari noda..
Semua berdisiplin…
Hrmmm :)..
Malamnya Program ditangguhkan dengan tasbih kafarah dan surah wal Asr..perpisahan terjadi lagi..

seronok…hebat adik2…bagi kami impak yang besar…nikmat tika bersama..sampai demam2..
RINDU MEREKA…








 "KEARAH MEMBINA GENERASI BERAKHLAK MULIA"




No comments:

Post a Comment