“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Friday, January 21, 2011

khabar hati

   Assalamulaikum w.b.t


Alhamdulillah,panculan kalam syukur masih teguh meniti dibibir insan yang sentiasa mendamba cintaNya..juga RedhaNya...hidup yang selamat,harmoni dan damai dalam nikmat Islam..juga nikmat Iman...


                      
khabar apakah hati kita hari ini...??
sihatkah atau sakit..hati yang sihat,sentiasa subur dikebun jiwa muslim yang punya suasana Ad-Deen yang harmoni..akan membuahkan pohon-pohon ketaqwaan...akan rasa sangat manisnya buah iman..subhanallah..


hrmm..jom koreksi diri..


iman siapa yang sakit...sila angkat tangan..


"saya"
"aku "
"ana"
"kawe"
"kamik"


wah ramainya...cepat-cepat jumpa doktor ya..doktor yang Maha Agung...


semua jenis ubat Dia bleh bagi...kalau dah kronik mintalah dibedah..tukar yang baru..
lebih-lebih lagi Hati...tempat yang paling bermaruah dalam diri manusia..disitulah toksin-toksin dosa maksiat banyak terkumpul yang menyebabkan timbul pelbagai penyakit hati..


masalah iman..puncanya HATI..hati yang tak sihat..kata yang senang penyakit hati..


"penyakit hati yang macammana tu...??


"melibatkan yang batin..bukan yang zahir..


"ha..tak fahamlah..macammana plak tu??


"kita selalu dengar..barah,hipetitis b,sakit kuning..tu yang zahir..
yang batin plak melibat dalaman..jauh dari sudut hati..
contohnya:hasad dengki,cemburu,dendam,benci.."


"oooo..kalau perasaan sayang..rindu..macammana plak ya..??


"ia juga boleh termasuk dalam penyakit hati sekiranya bukan pada tempatnya..


"contoh??


"rindu pada kekasih..yang bukan mahram..contoh lebih dekat..pasangan couple..sampai makan tak lalu..mandi tak basah..tidur tak lena..erm,sebabnya..rindu pada kekasih..masyaAllah.."


"ooo..faham2..haha..susahnya nak jaga hati kan??



Benarlah apa yang diucapkan oleh Rasulullah SAW: “ Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging, jika sekiranya baik daging itu, maka baiklah seluruh diri manusia itu. Jika sekiranya buruk daging itu, maka buruklah seluruh diri manusia itu. Ketahuilah, bahawa ia adalah hati ”.

Nikmat yang paling berharga dikurniakan kepada manusia ialah nikmat hati, yang merupakan raja segala gerak-geri dan tingkah-laku yang dipertontonkan oleh manusia. Hati yang diciptakan Allah semulia-mulia kejadian, di situlah akal manusia, di situlah buruk, baik, sihat, lemah manusia, di situlah segala-galanya.




"alamak macammana ni...penyakit ni bahaya tak??"


"bahaya..memang bahaya..cepat cari ubat.."


"ubat..ape ubatnya???


UBATILAH HATIMU


       Berkata seorang ulama, Ibrahim Al-Khawas RA: “ Sesungguhnya ubat hati itu ada lima perkara, maka ubatilah hati kamu dengan lima perkara tersebut. Pertamanya, bacalah Al-Quran dengan menghayati isi kandunganya. Kedua, mengosongkan perut dari terlalu kenyang atau berpuasa. Ketiga, bangun ( beribadat ) di waktu malam. Keempat, menghampirkan diri kepada Allah ( beribadat ) disepertiga malam dan yang kelimanya, sentiasa bersama-sama di dalam majlis orang-orang yang soleh ”.



           Al-Quran yang diturunkan kepada kita melalui insan agung SAW merupakan mukjizat yang tidak ada tolak bandingnya, bahkan ia juga sebagai ubat bagi mengubati hati yang berpenyakit. Dengan kita melazimi membacanya dan mentadabbur apa yang terkandung di dalamnya, akan memperolehi ketenangan hati yang akan menyebabkan hati sentiasa tidak lalai mengingati Allah SWT. Firman Allah SWT yang bermaksud: “ketahuilah, dengan mengingati Allah itu, hati akan tenang”.

kata kuncinya senang..INGAT ALLAH..



        Begitu juga dengan mengosongkan perut dari terlalu kenyang akan mengubati segala penyakit yang tersemat dihati kerana dengannya hati akan beroleh kerehatan dan meringankan untuk melakukan ibadat kepada Allah SWT serta menjauhkan dari segala penyakit yang memudaratkan. Rasulullah SAW pernah bersabda: “Barangsiapa yang sedikit makannya, sihatlah perutnya dan bersihlah hatinya. Barangsiapa yang banyak makannya, maka sakitlah perutnya dan keraslah hatinya”.

       ha..sebaba tulah kita di fardhukan tuk berpuasa di bulan Ramadhan..sekain daripada menambahkan amalan..lubuk pahala..disitu juga kita menjaga kesihatan..hati sihat tubuh pun sihat..

Sabda Rasulullah SAW lagi: “ janganlah kamu matikan hati kamu dengan membanyakan makan dan minum, sesungguhnya hati itu seumpama tumbuh-tumbuhan, jika banyak disirami air maka ia akan mati ”.

        Seterusnya, diantara ubat bagi mengubati hati ialah dengan sentiasa bagun malam beribadat kepada Allah SWT kerana dengannya akan menjauhkan diri kita dari tipu daya syaitan dan menjauhkan dari melakukan dosa serta mendapat keredhaan dari Allah SWT. Rasulullah SAW sentiasa mengingati ummatnya: “ hendaklah kamu bangun malam ( beribadat ) walaupun hanya mengerjakan satu rakaat sembahyang ”.

arghh..yang nilah selalu kita skip..

sah hati ada masalah

           Oleh itu, bagi memastikan hati kita dalam keadaan sentiasa bersih dari segala penyakit, hendaklah kita melazimi dengan membanyakan beribadat kepada Allah disepertiga malam kerana waktu itulah Allah SWT turun ke langit dunia bagi melihat siapa diantara hambanya yang berjaga malam, beribadat kepadanya.

konsep ibadah ni luas..jangan cuba2 nak sempitkan..

         Begitu juga, hati akan terubat dari segala penyakit dengan sentiasa bersama-sama di dalam majlis orang-orang yang soleh. Ini akan menyebabkan sedikit sebanyak akan terikut dengan tingkah laku, perbuatan dan percakapan mereka yang sentiasa mengingati Allah SWT. Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah bersabda: “ Berkata Luqman Al-Hakim kepada anaknya, wahai anakku, sentiasalah kamu berada dalam majlis alim ulama ( orang-orang yang soleh ) dan dengarlah kata-kata hikmah dari mereka. Sesungguhnya Allah SWT akan menghidupkan hati yang mati dengan cahaya hikmah sebagaimana Allah menghidupkan bumi dengan siraman hujan yang lebat ”.


wallahua'lam...




2 comments:

yaqut hulaif said...

Assalamualaikum.
Perkongsian yang baik, moga dapat mengisi kelompongan hati dengan beribadah kepadaNYA.
~jaga hati.

Aku pengEmis said...

wa'alaikummussalam..
insyaALLAH..SEMOGA SETIAP PERKONGSIAAN ADALAH WASILAH SEBAGAI PENGGERAK UMMAH DALAM MEMBINA KEMBALIGENERASI GHURABA'..

PERINGATAN WAT DIRI JUGA SAHABAT...

Post a Comment