“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Monday, June 17, 2013

SuDahKu TeMui~

Bismillah..

Allah.. Allah.. Allah

Besarnya nikmat yang dicurahmu tanpa batas.
Hebatnya doa yang Kau makbulkan keatas hamba-hambamu yang berdoa.
Bila meletakkan kebergantungan sepenuhnya kepadaMu. Diriku YAKIN.. dan tetap YAKIN.. pertolonganMu akan datang jua. Allah. Dalam hati bergembira, selawat dan salam ku hulurkan buat junjungan Rasulullah s.a.w.. Pengguhulu Ummat sekalian Alam. Tidak lupa buat para sahabat dan ahli keluarga baginda yang mulia.

Tidak terucap kata, melainkan seinfiniti syukur kepadaMu Ya Allah. Terima Kasih.. terima kasih.. Alhamdulillah... Alhamdulillah..

Selepas peristiwa yang ana postkan sebelum ini, ana mengembara dalam mencari rama-rama, Subhanallah.. tika dahi menunduk sujud, memecah sunyi hati tika dinihari. Panjang doa yang ku panjatkan kepadaMu agar memberi jalan. Jalan supaya mempermudahkan pengembaraanku mencari rama-rama yang yang hilang.

Mungkin sahabat-sahabat tertanya-tanya, sejak awal permulaan entri pembuka jun ini ana banyak menyebut kata nama serangga tersebut.

Mengapa Rama-rama ??

Mungkin bicara tentangnya akan menjadi panjang lebar, cukuplah ana katakan, Itulah identiti yang ana terapkan dalam diri ana, lihatlah bagaimana rama-rama hidup, berterbangan, makanannya, sahabatnya, cara hidupnya. Ada rahsia ana dengan dirinya. :)  Pertama kali membina pondok usang ini juga baru tersedar, rupa-rupanya ada figura rama-rama yang sedang menari indah. Teguhku, Ingin menjadi rama-rama yang ditarbiyyah.. tak rela dipijak lelah..ingin sentiasa terbang dilangit perjuangan.. menikmati madu iman.. dicelahan taman Islam..dan sentiasa terbang di awangan Islami.. bersama penghuni alam lain.. In Shaa Allah~

Allahdulillah, Ana sudah menemui rama-rama itu dalam sujud, Allah membuka jalan.. Allah memudahkan urusan.

“Ya Allah, tiada kemudahan melainkan apa yang Engkau jadikan mudah, & Engkau dapat menjadikan tanah (yang sulit dan keras), (yakni kesusahan), itu mudah jika engkau mahukan”-Hadith diriwayatkan Ibnu Sinni & Ibnu Hibban.

Disetiap kepayahan ada kemudahan.. disetiap kepayahan ada kemudahan.. :) Hadirnya dia tanda kekuatan. seperti sedang menari riang diruang hati yang tenang... ceria dan gembira...

Hari-hari yang berlalu, bagai tiada jiwa. berendam air mata.. mengenagkan kehilangannya.. study entah kemana.. padahal subjek yang akan ana hadapi seterusnya adalah subjek berat untuk semester ini.. Teori Perbandingan Kaunseling.. Astaghfirullah.. (-_-) !

Hanya 1 hari sahaja menjadi bekal untuk ana topup kembali revision yang tertangguh..macam zombie.. mata bengkak.. selera makan punah.. Gaya hidup ibarat orang tak tentu arah.. mencari damai dalam tidur.. dan bangun mengharapkan segalanya bisa berubah~.. Astaghfirullah.. futur itu tak mengenal sesiapa..

Alhamdulillah.. Banyak hikmah diuji sebegini.. Beruntung bagi sesiapa yang tahu akan khazanahnya.

Sudahku Temui~ Rama-rama yang hilang.. :)

Jumpanya si rama-rama pada mulanya kelihatan sangat lemah.. lemah kerana terlalu dahagakan madu iman. lemah kerana kelaparan makanan rohani.. salah ana kerana kurang mengambil perhatian.. Astaghfirullah.. zalimya pada diri sendiri.. :'(

Satu persatu.. Allah makbulkan lagi doa ana.. diiringi doa dan kata-kata semangat dari adik tercinta nun jauh di negeri dibawah bayu sana. Terima kasih atas doamu.. seperti puisi yang sedang merawat qalbu kakandamu. sob3.. huhu

Ma.. Ana mengambil 'si kecil' mendail buah hati pengarang jantung.. jarak terpisah.. namum adanya si kecil sentiasa menghubungkan kami.. Niat dihati ingin meluahkan rasa resah.. gelisah.. tetapi topik lain pula yang menjadi tema bualan.. tentang adik yang sakit..  tentang abang long dan isteri di Lumut.. tentang adik tercinta di Sabah.. tentang abang ngah yang tidak sabar nak bertunang.. tentang lembu ayah yang mati..tentang Su Dah dan junior ( MAAS ) yang akan berkahwin..  tentang diriku tentang 'jodoh'.. huhuhu setiap bualan Ma tak terlepas mengusun kata itu pada ana.. terkedu.. Sayang, Bicara kami belum sudah, genggaman talian Ma terputus dek kehabisan bateri.. (-_-) ! Last, barulah terhegeh-hegeh hantar mesej suruh doakan diri ana yang sedang kecelaruan.. Ma membalas permitaan.. Doa yang Ma titipkan hebat-hebat.. :)
Keyakinan Ma kepada ana begitu besar dalam mengharungi ujian.. tersengeh sorang-sorang.. he~ =D

kemudian....

Adinda Nur Syuhadiah... Tidak putus menjenguk khabarku melalui SMS. Khabarku tentang rama-rama yang telah ditemui sangat-sangat mengembirakan hatinya.. sang katak.. figura yang tidak asing dengan dirinya :'3.. apatah lagi suka melompat-lompat dan mebuli rama-rama.. Alah bisa tegal biasa, rama-rama juga suka membuli sang katak. he~ (mood ceria )

Bonda Srikandi.. silent pray yang dititipkan sentiasa mengiringi bonda. tepat jam 3.o0 petang. bonda berperang didewan exam. Tidak mahu mengganggu emosinya. Bisu.. memikirkan marahnya padaku. Oh tidak hatinya lembut. mana mungkin dia tidak merindui diriku :'( sambil bergenang air mata..

Yakin dengan Doa Ma...

Jam 11.49 malam.. Hati berdebar melihat 'si kecil' menyala. Inbox Full. Hati hanya terdetik kepada Bonda.. Adakah?? .. Mengharap... selepas dipadam mesej yang tidak perlu.. Akhirnya..

Terukir sebaris nama yang amat ku rindui.. Allah~ BOnda!!! Benarlah bisikkan hati.. sudah ku merasa.. sudahku menduga.. itu adalah khabar darimu.. sob3.. :'(

Mengajak kami untuk kembali bertemu.. " Assalamualaikum, permata hatiku.. Esok bonda abih exam pukul 5. Jom bercoolblog with <3 .. >> Road to hari-hati terakhir ku disini << :'( "
Ana membalas dengan kata-kata maaf diatas sikap yang menjengkelkan tempoh hari. Bonda hanya membalas " just forget it" :'( Allah~ Rasa bersalah.. akan ku bayar dengan mengorbankan masaku buat kalian..

Allah~ seperti ada cahaya yang memancar kedalam hati. Sangat-sangat gembira saat ini, hanya air mata jua yang mampu menitis, saksi bahagia.. Subhanallah.. terima kasih Ma.. atas Doa yang ma kalungkan buat diriku. Yakinku kepada Allah terbela.. Allah~ Allah~ Allah~ Thank You Allah :') Sob3~

Kembali bersemangat untuk study selepas mendapat kekuatan dari doa Ma, Kata-semangat dari Adinda Nur Syuhadia dan juga khabar dari Bonda Srikandi.. Besarnya RahmatMu Ya Allah.. :)

Menanti hari esok jam 5.00 petang.. di food junction.. berdekatan dewan exam.. berdekatan juga dengan kolej 2.. kolej kediaman adinda Nur Syuhadiah.. Demi pertemuan kita, kusimpankan masa buat kalian walaupun keesokannya adalah exam yang boleh tahan menggerunkan.. Ingat kata-kata Ma. " In Shaa Allah, Ma yakin anak Ma boleh, tawakkal kepada Allah. Doalah semampu yang boleh.. Moga2 Allah redha dan memberi lebih baik lagi dari yang lepas " Allah~ I love U Ma.. Really2 Love U.. :')

Karya ini kutitipkan pada Bonda dan juga adinda. :) Ukhuwah Fillah.. <3 
Rumah Sewa Yang Gemilang
11.59 p.m
17/6/2013










1 comment:

Mohd Hafizie bin Samat said...

Rama-rama dah kembali...:^_^

Post a Comment