“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Tuesday, June 21, 2011

MATI SEBELUM HIDUP


Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wbt .

Suka disini ingin ana kongsikan sedikit bingkisan rohani buat antum,sahabat2 yang tersayang. Sumber berdasarkan apa yang telah ana baca dalam sisipan diari ana.. bagus diari ni,isi kandungnya tidak kosong,sedikit ilmu dikongsikan bersama oleh penerbitnya..
bingkisan ini ana lakukan sedikit penambahan mengikut cetek pemikiran ana .. sedikit ilmu yang ada, dikongsikan bersama..

Berbalik kepada pokok perbincangan..

Agak janggal bila baca tajuk entry kali ni..’mati sebelum hidup’..tapi itulah hakikat sebenar setiap kewujudan..

hayatilah Maksud firman Allah SWT dalam Kitabul A’ziz Al- Quranul Karim ,
 “Dialah (Allah ) yang menciptakan (mentakdirkan) mati dan hidup,untuk menguji kamu,siapakah diantara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa lagi Maha Pengampun”   (Surah Al-Mulk: 2)
Di dalam ayat di atas,cuba kita highlight kan 2 perkataan utama iaitu apa yang Allah ingin samapaikan  iaitu sesungguhnya  ‘mati’ dan ‘Hidup’ sememangnya ditentukan oleh Allah swt.
Secara lazimnya bagi makhluk yang hidup,kita selalu dengar penyudahnya adalah ‘mati’ setelah ‘hidup’ bukan..?
Tetapi Al-Quran merekod sebaliknya, iaitu dalam ayat diatas Allah SWT menyatakan frasa ‘mati’ dahulu kemudian barulah disusuli dengan perkatan ‘hidup’
Macamana plak tu yer.. haa begitulah uniknya Al-Quran sahabat,setiap sesuatu yang terkalam didalamNya itu punyai makna yang tertentu. Malah satu huruf sekalipun yang tercatat dalam Al-Quran mempunyai rahsia dan mesej yang tersendiri…  subhanallah untungnya kita hidup dalam indahnya Kalam Cinta Allah..apa lagi gunalah akal kita untuk berfikir makna tersirat disebalik ayat2 Allah ni..
Bila difikir kembali, zaman sekarang senang,kita lebih mudah dengan adanya kitab2 tafsir yang dikarang oleh para ilmuan dahulu untuk terokai dan menjadi rujukan di sebalik persoalan yang sentiasa menjadi belengu hidup..senang bukan,tapi selalunya yang senang itu telah membuatkan kita semakin malas..(err betul tak..kalau salah maaf yer..^^)
Susunan indah bait2 cinta ni tidak akan diwahyukan secara sambrono oleh Allah SWT ,bila menyebut 2 frasa ini..kalimah ‘mati’ didahulukan sebelum menyusullnya kalimah kedua iaitu ‘hidup’..
Oh sudah tentu penuh dengan siratan yang perlu kita fikir dan renungkan. Cari dimana tersembunyinya khazanah kerahsiaan itu..nyahkan kod rahsia itu,supaya ia tidak lagi menjadi persoalan kita semua.=’)

TAPI KENAPA MATI DULU SEBELEM HIDUP??

Apabila kita renungi dengan mata hati,fikir, dan soroti secara mendalam, maka kita akan dapati apa yang sebenarnya Allah SWT mahukan ialah menarik perhatian manusia..
Menarik perhatian manusia??
Ya..mahu menarik perhatian manusia sebagai ciptaannya..siapa kita didunia ini..siapa kita diakhirat nanti..
Siapa kita dengan Allah swt..
Siapa kita dengan para malaikat..
Siapa kita dengan kitab-kitabNya
Siapa kita dengan Rasul-Rasul dan Nabi-Nabi Allah.
Siapa kita di hari kiamat kelak
Siapa pula kita dengan qada’ dan qadar Allah..
AL-Quran dan sunnah menjadi panduan bagi manusia mencari cahaya didunia ini..cahaya yang ana maksudkan bukanlah cahaya api,lampu,mahupun matahari yang pancarannya sementara..tetapi cahaya kebenaran yang sentiasa terpancar dalam jiwa2 orang2 yang beriman dalam kembara menuju Tuhannya..cahaya ini akan sentiasa menjadi kilauan bagi orang2 yang sentiasa berebut dan tamak untuk berbuat baik kerana Allah SWT. Bekal untuk mereka disana nanti..
Bagaimana pula dengan kita??
Sudah cukupkah bekalan kita untuk meniti hari disana nanti..??
Benarlah,’mati’ itu lebih penting dari ‘hidup’ di dunia yang yang sentiasa menipu. Setiap apa yang kita lakukan di dunia ini sentiasa di tipu sekiranya hati kita  tidak diikat dengan apa yang diturunkan oleh kitakan..gerak geri kita sentiasa di intai musuh.. musuh nyata yang tidak pernah kenal erti putus asa menggoda. Kadang kala menang, kadang kala tewas di pelukan sang laknatullah.
Allahuakbar..sememangnya hidup di dunia ini sangatlah sementara..kerana itulah kita sentiasa berpada-padalah dengan masa.. pandulah hati dengan firman Allah yang berbunyi.
“demi masa,sesungguhnya manusia kerugiaan,melainkan yang beriman dan beramal soleh”( surah Al-Ashr 1-3)
Jelas bukan??
Sesungguhnya setiap detik diakhirat amat berbeza dengan detik di dunia.
Terlalu singkat bila dihitung..

HIDUP IBARAT MENGEMBARA..

Setiap insan adalah pengembara..mengembara mencari cinta Pencipta..mencari bekal isi kelompong jiwa rohani sembahan buat kekasih Agung...untuk ditimbangkan kembali di neraca mizan sang Agung..
setiap langkah kita adalah langkah si pengembara yang dhaif sejak dilahirkan didunia..setelah dilahirkan kita berusaha untuk mengenal apa itu dunia..bila si ibu tersenyum dengan kehadiran kita di dunia yang asing ini, kita tidak tahu apakan maksud disebalik lirikan senyuman itu..tanda apakah itu?? Bila kita diusap lembut..rasa selesa..oh , disitulah kita dapat rasa aura kasih sayang seorang ibu..kasih seorang ayah bila alunan suci dibisikan di kuping telinga kecil..tenang melihat si’kain putih’..disitulah kita mula mengembara mengenal dunia..
Dari mengembara tika zaman bayi,..kita mahu mengenal siapakah pemilik jemari yang menyentuh dan mengusap kita,siapa yang amat bermurah hati menitiskan susu kemulut comel kita tika lapar..kita tafsirkan jawapan itu dengan senyuman dan berusaha untuk menutur kalimah emas bagi ibu2 “MAMA” “BABA”..kita selesa bila mengenal mereka..
setelah berjayanya kita menyelami zaman baby yang belom mengerti apa2 tentang hidup..kita kembara pula dalam kehidupan zaman kanak-kanak yang masih suci,zaman yang penuh kebebasan untuk melakukan apa sahaja,tapi itu buka tiket untuk ibu bapa mengambil mudah untuk mencorak mereka secara mengkhinzir buta dalam memilih warna corak hidup mereka..warna nasranikah,yahudikah @ meneruskan fitrah insan yang tercipta suci sejak alam roh yang terikat dengan janji Allah untuk beriman denganNya..warnailah dengan warna2 Islam..pasti indah dipandang..
Apabila sesudahnya kita kembara dizaman kanak2,tibalah keperingkat yang penuh dengan onak duri..ada yang tewas..ada yang berusaha meneruskan penegembaraan.. peringkat remaja sememangnya mencabar bagi kita..dalam diri mereka,peringkat inilah selalunya remaja paling kuat berperang bersama sendiri..tika inilah banyak persoalan hidup yang timbul..keliru dengan identity diri...perasaan ingin tahu begitu kuat merajai minda..zaman ini peperangan selalu tercetus di medan hati..berperang dengan nafsu sendiri..peringkat remajalah perlu ditarbiyah,aplikasikan apa yang telah diajar semasa zaman kecil mereka dalam mengenal apa itu ‘mati’ apa itu ‘hidup’..kembara merekalah amat mengerikan..mereka memerlukan pemandu arah,jalan mereka bersimpang siur,begitu banyak cabang2 yang menipu,hanya manis dipandang mata nafsu,hakikatnya pahit yang memakan rohani..tidak hairan zaman ini ada yang sanggup me’mati’kan diri mereka dunia yang kejam..bila rasa dunia ini tidak adil baginya,cemuhan,kejian menyalahkan keadaan..bila rasa bahagia,dunia ni bagaikan kita yang punya..
Jadi gunalah masa remaja kita dengan sebaiknya..ilmu lah yang mengisi alam remaja sebagai bekal dialam dewasa..singkat tapi,peluang itulah yang terbaik untuk mencari sebanyak ilmu,.(zaman otak masih segar)..kerana ilmu itulah akan mematangkan akal fikiran..
 "Jika ditanya kepadaku tentang alam remaja, nescaya aku akan berkata; tiada kehidupan yang lebih singkat daripada menerima ilmu yang luas." -Ibnu Sina

Bila dewasa menjelang,..kembara lain pula akan kita hadapi..setiap taraf,lain cara hidupnya..bekalan mestilah semakin banyak..kerana onak dan duri semakin ‘gila’ menunggu didepan..jadi siaganya juga semakin canggih dalam menentang arus..
Sedangkan si pengembara hutan memerlukan pemandu arah dan juga menyediakan pelbagai alatan sebelum memulakan pengembaraan mereka..kompas,peta,walki talki,khemah,barang memasak,pisau dan macam2 lagi untuk bersiap siaga segala kemungkinan yang mendatang..apatah lagi seorang insan yang tidak punya bekal apa2..malang yang mendatang,sipengembara boleh tersesat..
Ada yang tersesat jauh,tapi tidak semetinya ‘mati’ mereka juga dalam kesesatan,kerana hidayah milik Allah terpancar dalam jiwa mereka untuk membawa mereka kembali ke jalan yang benar dalam mengenal ‘hidup’ yang sebenar ..pintu taubat masih terbuka luas sebelum ‘ajal’ menjemput tiba…
Ajal hadir tidak menengal waktu,umur,tempat dan cara bagaimana kita mati..waktu yang dijanjikan juga tidak lebih dan tidak kurang walau sesaat..tepat2..
Umur kita mugkin sukar untuk kita tentukan bilakah masa yang di peruntukkan untuk kita meneruskan kembara itu..apa yang penting kita teruskan kembara itu tanpa memikirkan bila ‘ajal’ bakal mendatang kerana itu hanya mengsia2kan waktu yang tersisa..
Umur kita belum tentu panjang..
Pernah suatu ketika,seorang sahabat ana,teman sepermainan semasa zaman budak2..sebaya..sihat wala’fiat,tiba-tiba nikmat dunia ditarik keras..innalillahiwainna ilaihirajiu’n..dia meninggal dunia,kerana eksiden..Al-Fatihah kepadanya..
Hrmm itu cara penyudah hidupnya..bagaimana pula kita..??
Sesungguhnya umur bukanlah ukuran untuk menetukan ajal maut kita belum tentu kita hidup 100 tahun..malah mungkin juga kurang dari 80 tahu..sedangkan Rasulullah hidup dalam lingkungan 60 tahun..Alhamdulillah sekiranya umur kita lebih panjang dari itu,kerana itulah peluang kebajikan kita..
Tapi rata-rata zaman sekarang ramai yang hidup lebih kurang dalam lingkungan 40-50 tahun..statistik kebanyakannya lelaki..
Allahuakbar…masa terlalu pantas..
Dibandingkan umur kita sekarang..kita ambil penamat umur yang paling singkat iaitu 40 thun..contoh umur kita 21..40-21=19 tahun yang masih berbaki..tapi Allah Maha Perancang,selama mana lagikah kaki kita masih mampu memijak dikulit bumi sebelum jasad itu sendiri akan dimasukkan kedalam perutnya..entah esok lusa..wallahua’lam..
Tapi harus dingingat,Penamat kembara dunia adalah ‘mati’
Tapi adalah permualaan hidup bagi akhirat..

‘MATI’NYA KEHIDUPAN DIDUNIA,MULA HIDUP DI AKHIRAT.

Mungkin kita tertanya2 kenapa Allah ciptakan mati setelah Dia ciptakan kita untuk hidup..??
Terciptanya dunia,untuk memberi peluang kepada hambanya membuat pilihan..ya kita sentiasa diberi pilihan oleh Allah..
Bergantung pada diri, yang manakah pilihan kita ??
Peribadi Baik kah @ peribadi buruk??
Jalan Lurus @ tersesat??
Saling berkasih sayang @ saling membenci??
Pilihlah sementara kita masih berada didunia..
Justeru Melalui surah Al-Mulk ayat 2 tadi, jelas Allah swt mahu menarik perhatian dan mengingatkan kitab agar memperbesarkan kehidupan akhirat lebih daripada kehidupan dunia. Kerana matlamat kehidupan akhirat lebih utama daripada ‘mati’nya matlamat kehidupan di dunia.
Di dunia,kita dapat kecapi segala kemewahan,.nikmat dunia dirasai..punya keluarga bahagia,kediaman selesa,kereta besar,makanan lazat-lazat..apa yang kita mahu semua dapat..untung bagi yang termampu..tapi adakah kekayaan sebegitu boleh menjamin kualiti amalan??..
Sekiranya segala kemewahan itu kita tidak salurkan seluruh hidup kita kedalam hidup bersyariat,bermakna kita akan gagal dalam ‘hidup’ di akhirat..rugilah segala umur kita ketika didunia..usia yang diperuntukkan untuk kembara,telah menyimpang arah..maka terjerumuslah kedalam lembah kehinaan..manis yang dicari..tapi pahit yang dapat…
Jika kita katakan dasyatnya seksa semsa hayat didunia,1000 kali lebih dasyat sengsara di akhirat..mungkin juga lebih dari itu..
Janganlah kita kaya didunia..tetapi miskin diakhirat…

BERMULA KITA DENGAN MATI

Mulanya hidup didunia sebenar-benar adalah ‘mati’..iaitu kosong…(iaitu tiada apa-apa)..
Sebelum terjadinya kembara hidup seorang insan,kita masih dialam roh..ini bermakna kita ‘mati’ dialam dunia..darah daging belum terbentuk..tulang belulang belum dicantum Allah..permulaan kehidupan apabila kita ditiup kedalam jiwa sekujur jasad yang tidak bernyawa..setelah itu,barulah kita mampu menggerak-gerakkan segala sendi-sendi yang telah tertaut..
Benarlah..kita bermula dari ‘mati’..kosong..belum wujud..kemudian ada..sedarilah itulah selemah-lemah manusia,tidak mampu menghidupkan diri tanpa ada yang menghidupkannya..
Kemudian barulah kita lahir dengan berbekalkan fitrah seorang insan..
Allah Maha Penyanyang,Dia  tidak akan membiarkan kita hidup tanpa arah..terumbang ambing didunia asing..membisu di dunia menipu..
Ingat,ada jalan yang Allah tunjukkan melalui ‘UtusanNya’ untuk mencari kembali jalan pulang menghadap sang pencipta..bukan pulang dengan tangan kosong..mestilah ada buah tangan untuk kita bawa dari dunia seperti mana yang telah dijanjikan..sekiranya elok buah tangan yang dibawa..maka eloklah ganjarannya..sekiranya,sebaliknya maka balasan yang setimpal akan kita tanggung..
Duri-duri kehidupan adalah ujian dalam memungut amalan,sebagai buah tangan untuk kekasih..
Cinta sesama makhluk kita inginkan persembahkan barang yang terbaik..sanggup renngi lautan dalam..panjat gunung untuk memuaskan kehendak sikekasih hati..apatah lagi cinta Agung yang tiada tolak bandingnya.. semestinya ingin kita persembahkan sembahan yang lebih berharga bukan??
Dia tidak minta perkara material,..jelas..memperolehnya hingga perlu bertarung nyawa..matinya belum tentu dijamin syurga.. kita hanya perlu bermodalkan kudrat,itu sudah cukup untuk membuktIkan cinta kita padaNya..kudrat yang dianugerahkan sememamngnya untuk membuktikan sejauh mana tahap kita curahkan kasih kita pula pada Nya..gunakanlah..
kaki..
tangan..
hidung..
mulut..
lidah..
dan segala nikmat anggota tubuh badan..

beribadat padaNya,modal yang paling murah..tapi punya nilai yang jauh lebih mahal dari emas dan permata..
Subhanallah..sesungguhnya Allah Maha Pemurah..
Selain itu,ia juga membawa maksud sebagai ujian untuk hambaNya mengukur tahap sejauh mana makhlukNya bersyukur atas segala nikmat yang telah dikurniakn,sejajar dengan umur yang telah diberikan dari kecil hingga lah hinggalah dewasa,lantas menyerah diri sepenuhnya setelah mengakui kesaksian bahawa ‘tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah swt.

Bagaimanapula yang terus menerus lalai dalam kehidupan dunia dan lupa akan ‘hidup’ diakhirat kelak??..dimana kita dicampakkan disitulah kita menjunjung taklifan..jangan biarkan mereka terus hanyut,gunakan senjata ukhuwah untuk kita meniti hidup bersama menuju Rabbuna..mereka perlu pengiring..sama juga kita,perlu pengiring..padah jika tiada yang sudi awasi hidup kita,tidak berpesan kepada kebenaran dan kesabaran..sifat memeluk tubuh sendiri telah telah membunuh saudara kepercayaan sesama insan..hulurkan tangan,ringankan dosa yang terbeban...

Gunakanlah akal yang masih 'hidup' ini,untuk sama-sama mengingati Allah swt.. Ancaman azab bagi mereka yang terus sombong terhadap Allah swt...amat hebatlah balasan yang ditanggung kelak..(azab neraka sedang menanti)




No comments:

Post a Comment