“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Saturday, May 21, 2011

BINGKISAN BULAN MEI..

ASSALAMUALAIKUM WBT..


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..


Bila bicara tentang bulan mei..kita pasti teringat akan hari-hari yang teristimewa..teristimewa buat semua pekerja-pekerja,kerana mereka diberi pelepasan untuk bercuti pada 1 mei..teristimewa buat kaum ibu,kerana mereka akan dirai oleh anak2 yang kian membesar didepan mata dengan ucapan serta segala penghargaan oleh anak2..tak terlafaz,hanya dapat diterjemahkan dengan kasih sayang yang terpancar disebalik rona cinta seorang anak kepada ibu yang tersayang..bukan itu sahaja,ia juga istimewa buat warga pendidik..kerana hari itu segala penat lelah mereka dihargai anak murid..


HARI PEKERJA..


bila kalendar diselak disebalik bulan April,terteralah pula bulan mei,yang semestinya bulan baru yang bermula dengan angka 1..1mei..semua pekerja di seluruh pelosok negeri gembira bahagia.hari yang dinanti2 kan oleh warga pekerja..kerana mereka akan manfaatkan dengan cermat walaupn sehari cuma..ada yang bersama keluarga..ada yang bersama2 sahabat..melancong..ziarah menziarahi..relax untuk sepanjang hari..dan ada juga yang mengambil peluang untuk bersahaja dirumah tanpa melakukan apa2..
tapi..
teringat akan si ayah dan mama ana..hari pekerja tidak bermakna bagi mereka..yang mereka tahu kerja.kerja ..dan terus bekerja..ayah pekerja swasta sebagai pengawal keselamatan kat sekolah rendah..mama penoreh getah membanting tulang menolong ayah mencari sesuap nasi untuk kami sekeluarga..tiada rehat..bila ayah keja siang,mama ana sorang shaja yang menoreh getah datuk ana seluas 6 ekar..memang melawan fitrah wanita yang lembut tapi x beerti lemah..kalau kerja malam,siangnya ayah akan tolong mama menoreh skali,kadang2 hanya nmenebas semak sahaja untuk melancarkan pergerakan semasa menoreh,..
cuti?..
ada..time hujan,mama akan berhenti menoreh..ayah akan sambung buat rumah kami yang terbengkalai..cuti ayah hanya 1 hari dalam 2 minggu..ayah akan isikan 1 hari tu dengan macam kerja..urus lembu2 kat kandang..memukat ikan..tapi x selalu..tapi itulah yang selalu mereka buat..apa pun pekerjaan mereka itu tak penting bagi ana..walaupon bukan seorang pekerja bank,menteri,usahawan bukanlah kayu ukur untuk kita nilai tahap keberkatan rezeki pemberian Allah..asalkan rezeki halal yang mereka suapkan kepada kami anak beranak..



SELAMAT HARI PEKERJA MAMA!..AYAH!


HARI IBU..
patut ke ada hari ibu?
bagi ana tiap2 hari adalah hari ibu..bukan 8 mei je..
lau kita tengok, time raya,hari ibu kemaafan yang selalu terzahir.."mintak maaf mama kalau kami ada buat cilap" tangan disambut,pipi dicium,pelukan dirangkul kemas..ana tak tahu kehidupan ibu orang lain macam mana..jadi hanya dapat menyelak kembali lembaran sejarah diri bersama ibu tercinta..
KARIMAH BINTI MOHD NOR..semulia namanya..seorang wanita tabah..sabar..mudah tersentuh..walaupun usia kian melonjat awal 40-an tapi wajahnya masih dikatakan seperti anak dara..wlaupun mama kuat kerja tapi tiada ukiran lemah disebalik wajahnya..pagi menoreh,petang ajar mengaji..kadang2 x sempat makan..mengajar mengaji secara percuma..tiada bayaran kecuali ganjaran besar dari Allah..insyaAllah..walaupon hanya mengajar susunan IQRA' ia tetap kalimah yang tertulis dalam AL-Quran walaupun satu huruf..Allahuakbar..


mama kuat..kuat menghadapi karenah kami sepanjang proses menjadi seorang 'manusia'..itulah tugas seorang ibu,yang sanggup menumpangkan ana dalam rahimnya..pernah suatu ketika..masa tu ana sekolah rendah..kecik lagi..kehidupan kamu 10 tahun dulu perit..semasa zaman kemelesetan ekonomi..siapa yang tidak terkena tempias..hidup kami susah..tapi masih ada lagi yang lebih susah daripada kami..
                                .............................


tong beras dibuka ..hanya sebutir dua yang yang masih tersisa..bukak dompet hanya habuk yang menggantikan kedudukan wang bersama syiling 30 sen..terasa berat..nasi di dingin dijamah ayah bersama kicap sebelum keluar menoreh getah..tiada lauk untuk menyedapkan nafsu perut..itupun dah jadi penyelera..mama tidak menitiskan air mata didepan kami..mungkin dibelakang kami..tapi ana tahu semua tu..sebelum kesekolah ana saksikan semuanya..mama tak mengeluh..cuma wajah muramnya sahaja yang  terlakar..walaupun ana masih kecil masa tu,tapi ana mengerti kesusahan mereka,ana muram sahaja disekolah,sahabat ana menjadi tempat luahan..itu sekejap je..bila balik rumah ana tengok barang dapur dah ada..kami bleh makan nasi seperti biasa walaupun hanya berlaukkan ala kadar..itu sudah cukup..tapi darimana mama dapat duit tu?? 
nak kata kutip buku getah..masih belum tiba masanya..masakan ana tidak diajak bersama..rupa-rupanya mama menggadai loket emas!!!..sampai begitukah pengorbanan mama pada kami 6 orang adik beradik...
ana tanya mama kenapa..apakan daya mama kesempitan..pertanyaan anaknya dijawab ringkas.."kita takder duit nak"


masih terbayang2..segar diingatan..bila lihat tangan mama,seakan tangan yang seorang lelaki..kasar..keras..tidak selembut tangan ibu2 yang lain..tapi rupa tangan bukan ukuran untuk mengatakan kelembutan seseorang..manakan tidak..tangan mama sudah banyak kali menumpahkan darah..lukanya menegerikan akibat terkena pisau toreh,sudu getah..tapi,mama tak ke klinik..hanya mengubat sendiri luka2nya,taknak menyusahkan sesiapa..itulah luka yang terzahir..tapi luka dalamnya entah siapa yang tahu..hanya Allah sahaja tempat dia mengadu..bila siang melabuhkan tirai,malam menjelma sakinahnya..insan lain enak dibuai mimpi..mama ngan ayah masih mengintai rezeki,keluar menyuluh ke untuk mencari suapan nasi tambahan buat kami..apa yang berlaku kat sana kami juga tidak tahu..babi hutan sentiasa mengintai..pernah suatu ketika..daerah kami gempar dengan kehadihan sang belang..jiran kampung sebelah sudah menjadi mangsa tamparan sang belang..Alhamdulillah selamat..nyawanya masih panjang untuk terus mengabdiakan diri pada Allah..tapi mama ngan ayah masih meneruskan perjuangan di medan menoreh getah walaupun hal itu sudah terbukti amat merbahaya menggerunkan..tapi sekejap sahaja..kerana saudara mara menegah mereka untuk terus menoreh..bila hal itu kian reda..mareka meruskan mencari rezeki..


Bila bertahun berlalu..Alhamdulillah,rezeki kami semakin bertambah..ayah dari kerja menoreh kepada pengawal keselamatan..mama tetap menoreh,cuma bila kerja siang sahaja ayah turut menolong mama..harga getah kian melambung tinggi..rumah juga kian berubah..dibesarkan sedikit..itupun buat sendiri..tak pernah upah orang..sekarang rumah masih dalam proses pengubah suaian..dari dulu sampai sekarang entah bila siap wallahua'alam..kami tak kisah asal ada tempat kami menumpang teduh..


dari itu..kami mampu untuk berbelanja lebih..bila tiba hari ibu..ana akan pastikan ada hadiah yang bakal diberikan walaupun tak semahal 'setitik air susu..tapi kami sebagai anak2nya hanya ingin mama tahu yang kami tidak pernah lupakan pengorbananya..bila anak2 berjauhan siang malam mama berdoa..agar kami sentiasa dalam keadaan sejahtera..kami tak pernah terpisah..tapi bila anak2 sudah besar panjang adlah yang akan berjauhan..mama redha anak2 pergi mencari kehidupan..tarbiah hakiki..kali pertama berjauhan dengan abang long dan angah..berhari2 mama menangis..termasuk ngan sebelum abang  pergi..agak lama juga..begitu  juga dengan pemergian ana menyambung perjuang sebagai musafir muda yang dahagakan ilmu..wlaupun dekat mama tetap merasakan perpisahan sementara kami walaupun ana belajar di negeri yang sama..tiap malam mama tahajud,solat hajat supaya kami selamat..terima kasih mama..


bila rindu,ana ubat kerinduan mama dengan kepulangan ana..mula2 skali seminggu..bila dah ok skit ada 3 kali seminggu..ade jugak sebulan..bukan apa..ana mahu mama terbiasa bila berjauhan kerana lepas ni ana akan terpisah lagi jauh..maafkan saya mama..


bila bersama mama segala keserabutan hilang..bila lihat wajah mama,tenang..indahnya bersama mama..paling indah tatkali mencium pipi,merangkul tubuhnya setip kali solat jemaah juga bila ana keluar kalau nak kemana2..rasa pelik akan menyelubungi..seperti bersalah..seperti pemergian tidak diredhai..


tiada hari ibu buat mu mama..kerana setiap hari adalah hari buatmu..kuntuman senyummu adalah jambangan yang terindah menghias ruang hatiku..kamu intan permataku..bak yakut dan marjan menyinari hidupku..wahai mentarI dhuha ku..terima kasih kerana sudi menjadi mamaku..sudi mengorbankan seluruh hidupmu demi atas nama cinta sucimu..


yakut dan marjanku..
HARI GURU.

bingkisan buat guru2 tercinta..guru2 sekolah kebangsaan Legeh..guru Maahad AsSabirin Ayer Lanas..pensyrah ustaz dan ustazah AKADEMI PENGAJIAN ISLAM UNIVERSITI MALAYA NILAM PURI..juga yang teristimewa guru ana yang tidak lelah mengajar ana mengenal kehidupan sejak dari kecil hingga sekarang iaitu MAMA n AYAH ana...asif a'la kulli hal..kullu am wa antum bikahir..uhibbukum daiaman abadan..ila liqa' fi raudhatul jannah insyaAllah..


istimewa buat mu..




GURU OH GURU


BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)
Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.
Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.
Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu KELANTAN
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979








click to create your own


wallaua'lam

1 comment:

Post a Comment