“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Tuesday, December 21, 2010

TAKLIFAN &KAMI 10

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah..wa syukurillah..

setelah seminggu menghadapi minggu `busy` segala taklifan-taklifan sebelum ini dah tertunai..tapi,masih banyak taklifan lain yang sedang menunggu...masyaallah

minggu ni banyak perkara yang menyeronokkan...hasil daripada taklifan dan kesibukan tersebut...

hari selasa lepas bersamaan 15/12/2010 tercetuslah `perang` kutip derma besar-besaran pada hari tersebut... Alhamdulillah,Allah betol2 tolong kami..melebihi target yang di sasarkan...asalnya target hanya rm 1000,tapi ingat Allah Maha Pemurah,kami dapat 2x ganda daripada itu...subhanallah..terima kasih ya Allah..semua ni rezeki daripada Mu...terima kasih juga buat sahabat2 seperjuangan yang sudi bersama-sama turun ke medan `perang` ini...

memang mencabar..bleh rasa jugak mecammana keadaan situasi orang yang bergantung hidup dengan mengemis ehsan orang lain..masyaAllah tebal betol muka ana ni..dah macam pakai make-up setebal 4 inci...
(make-up ala-ala artis la kot)..

majmuah ana di bahagikan 5 team..team ana Alhamdulillah dapatlah RM244...campur dengan semua team,dapatlah RM2000 lebih...

tapi tak cukup lagi untuk menampung dana kami..sikit je lagi..(eh banyak jugaklah) dalam RM..tut..tut
( rahsia majmuah ni..mana bleh g taw...=) )

                         `KAMI 10`
K.A.M.I 2010

setelah ana hadapi pelbagai mehnah dalam minggu ni..jiwa ana terisi dengan satu program ukhuwah,KESATUAN AMAL MAHASISWA ISLAM 2010 (KAMI 10)..bertempat di SWEET BEACH RESORT PASIR PUTEH KELANTAN..tempat disertai semua pelajar semester 4..tapi ana agak kecewa jugak,pada asalnya program ini diwajibkan kepada semua semester 4 tapi ramai jugak yang tak hadir..hampir 50%..masyaAllah..bagi ana sesiapa yang lari dari program tu,maka larilah dari fitrah berukhuwah..erm,susah jugak nak ajak orang buat kebaikan kan???.

tanggal 16-18/12/2010..telah terlakarlah sejarah diantara kami semua peserta semester 4..lakaran indah ukhuwah kami di setiap kanvas hati-hati yang rindukan berukhuwah..dengan keadaan tempat yang selesa,bilik berhawa dingin ,makan ala-ala hotel memberi kami kepuasan yang amat buat kami..ruginya sesiapa yang terlepas saat ni..ketika program yang berlangsung selama 3 hari sudah cukup untuk kami mengukir secebis kenangan yang terindah bersama sahabat2, yang mana kenangan itu akan sentiasa terpahat di hati ini dan juga akan sentisa menjadi tatapan dikala jiwa ini kekosongan  ...insyaAllah memberi ana semangat untuk terus mencari siapa diri ini di sisi Allah..


 slot2 menarik dalam program tersebut  telah berjaya memberi impak yang positif buat insan yang dahagakan tarbiyah dalam kalangan peserta KAMI, roh tarbiyah yang selama ini hampir hilang dan lesu di kalangan pelajar sedikit demi sedikit kembali segar..Alhamdulillah..

pada hari pertama program agak lesu .tetapi, pada malamnya jiwa kami digegarkan dengan 1 pengisian rohani yang mana menjadi kudiantara slot2 yang menarik minat ana(tapi semua slot menarik) adalah ceramah yang bertajuk "kutub utara kutub selatan" yang mana telah di sampaikan oleh ust.Zul Hairul Najah..(pada malam pertama)..Alhamdulillah sudi berkongsi pengalaman hidup yang penuh mehnah dan tribulasi.juga menceritakan kembali sejarah Islam yang dahulunya gemilang dan di panggil GOLD EDGE (ntah betol entah tidak ejaannya)..tetapi hancur di tangan orang islam sendiri..subhanallah..contohnya yang dapat kita lihat dengan jelas ialah keruntuhan moral di kalangan anak melayu kita..pengalamannya semasa mengajar di sebuah skolah di Johor Darul Takzim,masyaAllah gagal dalam subjek pendidikan Islam telah menjadi kebiasaan  bagi pelajar di situ..inikah yang kita panggil generasi ulul Al-Albab!!!!!

hrmmm..lepas tu,kami dikejutkan lagi dengan kehadiran senior-senior kami dari UMKL..ex-APIUM NP..rindu mereka..lebih-lebih lagi kak Asiah..teringat akan ukhuwah kami yang terlakar bersama persatuan anak negeri dahulu (skarang telah di haramkan)..kami berusrah kembali,berhaqah cinta bersama..berkongsi pengalaman hidup sebagai seorang pejuang di UMKL..pejuang menegakkan kebenaran disana..subhanallah..betul2 kejutan..


esoknya iaitu hari kedua (jumaat) slot-slot lain ialah motivasi yang disampaikan oleh ust. khairul anwar dan ustaz nik Mohammad Kamal..berkaitan dengan MAHASISWA..MAHASISWA hebat memerlukan jati diri muslim katanya..mereka memberi analogi sekeping duit kertas RM 10..di perlakukan bermacam keadaan..digumpal,dibuang,dipijak,diludah..tapi ia tetap sekeping kertas yang berharga..seperti kami sebagai mahasiswa Islam..menarik pengisiannya..tak tertulis ana...terlalu banyak pengisian tapi santai...=)

selain itu daripada usrah bersama senior..kami juga sama-sama berusrah sesama sendiri..Naqib kumpulan ana ialah akh Fakhrul Islam..satu batch..sama-sama kongsi mehnah hidup..seronok..bincang-bincang masalah batch kami yang makin teruk..kepimpinan (mpp/jtk)..tegur menegur..seronok sangat..macam terluah satu perasaan yang selama ni terbuku keras jauh di sudut pelupuk hati..perasaan nak berhalaqah bersama sahabat bukan 1 majmuah akhirnya menjadi nyata..bukan lagi mimpi..berdialog bersama badan kepimpinan..tanpa jurang ape2..nak luah ape kat mereka luahkan aje...Alhamdulillah dorang tak ambik hati pun..berlapang dada..subhanallah,indahnya..
senyummmmmmm!!!!!

time paaaaaaaalllllllllllliiiiiiiiiinnnnnnnnnggggggg seronok,masa kami sama-sama main air..first,riadhah kat pantai..sepanjang 3 hari tu..ada yang mandi kat kolam renang (muslimin solat jumaat)..conquer abislah..tapi ana just camera women je..kongsi kegembiraan..lau semua mandi sapa plak nak ambik gambar..=)
pagi tu kami riadhah di persisiran pantai..macam-macam ragamlah muslimat ni..ada yang berlari2,ambik gambar smbil posing maut..lompat air sampai jatuh..terserlah ke'excited`kan mereka..macam tak pernah jumpa pantai pun ada..isy3..kemuncak kegembiraan bersama air ialah petang jumaat tu..paling seronok..main macam budak-budak..ana juga sempat buat istana pasir..'bina tamadun' (tamadun yang berani perangi Islam)..lepas siap..sama-sama hancurkan tamadun tu..puas..kami hancurkan tanpa rasa belas kasihan..tiada satu pun yang masih tegak berdiri..(lupa plak nk ambik gambar tamadun tu)..


indah suasana berukhuwah...makan sama-sama...tidor sama-sama..pergi dewan sama-sama..main sama-sama..senang criter semua sama-sama..



Alhamdulillah..dikurniakan rezeki halal lagi lazat



sweet beach resort..


semoga ukhuwah kita terbina kerana Allah...bertemu kita keran-NYA..berpisah kita juga kerana kehendak-NYA


SAHABAT kita sebenarnya Saling mencintai,.


Rasulullah s.a.w. bersabda- "Perumpamaan orang mukmin dalam hal saling mencintai.. saling mengasihi dan saling menyayang bagaikan sebuah tubuh. Apabila salah satu anggota tubuh terasa sakit.. makaseluruh tubuh akan merasa sakit.. tidak dapat tidur dan terasa demam". 



SWEET BEACH RESORT...DISITU UKHUWAH TERBINA...UKHUWAH FILLAH ABADAN ABADA...

wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment