“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Monday, December 13, 2010

DI maLAm yAng Kelam...HaTi KU bErBIsIk..

Disaat tirai siang berlabuh..sudah tentunya kelam malam akan datang menjengah..hukum alam..sehingga dinyatakan dalam Al-Quran tentang kejadian siang dan malam..ada hikmahnya...alhamdulillah..begitu sayang Allah pada hambanya..di saat siang hari bagaikan singa di rimba,Allah kurniakan malam untuk hamba yang menagih cintaNya

subhanallah..sedar tidak sedar..kita sudah berada di tahun 1432 hijrah rupanya yer...SALAM MAAL HIJRAH YER SAHABAT-SAHABAT ANA SEKALIAN

masyaALLAH begitu cepat masa berlalu...terasa bagaikan insan yang rugi..rugi dengan umur yang lalu dibiarkan terus lena dibuai mimpi indah dunia..hati terus dikarat mazmumah..ayuh sucikan hati kita dengan azam yang baru..azam yang terus ingin meningkatkan saham diri ke akhirat kelak..tapi kenalah istiqamah..

teringat akan sms yang dikirim oleh sahabat seperjuang ana yang tidak jemu-jemu menasihati ana..mutiara kata daripada ibnu masu'd:
umurku semakin bertambah tetapi amalanku tetap tidak bertambah (lebih kurang macam ni lah)
Allahuakbar..dah kena batang hidung sendiri..nak bandingkan kesolehan ibnu masu'd dengan ana..macam langit dan bumi..jauh panggang dari api..ana masih jahil lagi..sedihnya ingatkan kejahilan diri..
BUSY NYER MINGGU NI..

jadual full...sejak melangkah masuk sem 4 ni..bebanan semakin bertambah...program tu,program ni..asyik-asyik liqa' sana..liqa' sini..subhanallah fikir balik ada hikmah disebalik kesibukan tu..tapi alhamdulillah hak kepada Allah tetap tak dilupakan..tetap ditunaikan..

itulah tanda sayang Allah pada kita..ketika terasa lemah dalam memikul bebanan..kita pohon kekuatan..tapi Allah beri kita kesulitan untuk jadikan kita kuat..apabila kita pohon keteguhan hati,Allah beri masalah untuk atasi..kita pohon keyakinan,Allah beri kita ujian untuk memantapkan iman dan jiwa..disaat kita pohon sahabat,Allah berikan insan yang tulus untuk didampingi..kadang kala kita tak dapat apa yang  kita inginkan,namun kita sentiasa dapat apa yang kita perlukan..sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang berlaku dan akan berlaku..

begitu juga apa yang terbaik untuk kita..Allah tak akan uji hambanya dengan hanya kadar yang termampu..
subhanallah sayangnya Allah kepada kita..

kadang kala busy-busy kita ni banyak kita tak sedar dan terlalai dengan busy yang kita cipta sendiri..sampai lupa dengan tanggungjawab kita yang sebenar..khalifah..daie..penuntut..

Allahuakbar...berilah daku kekuatan..

esok kelas hari selasa,kelas start kul 8.00...alhamdulillah esok tak full..asalnya kelas habis sampai kul 1.30,tapi ustazah Rohani plak takder..so,skali lagi kelas nahu soraf terpaksa diganti..ingat bleh la rehat2..masyaAllah kena pergi kutip sumbangan!!!..koko (kokurikulum)..ada misi penting bakal menanti...bersiap siagalah..

pasir mas dan kubang kerian...lokasi kutip sumbangan...ermmm..orang pasir mas ngan kubang kerian i'm coming!!!!!!!!!

sediakan duit bebanyak yer...

koko plak wat tempat jauh sikit..perak..asalnyer nak wat kat ketereh jer..tapi ada masalah sikit ngan sekolah tu..nak wat macammana takde rezeki...jadi kena lah kutip sumbangan banyak sikit (errr bukan banyak sikit,memang kena kutip banyaklah)..

sebelum tu..kelas ust. nawi..praktikal ibadat..kena wat praktikal tuk solat jenazah..(insyaAllah bleh)

malamnya...subhanallah...ada forum...di jemput jadi ahli panel kat surau AMK..satu lagi ujian..hrmm,nak uji skill komunikasi sikit..(sikit lagi,,..banyaklah!!!)..

rabu..kena cari bahan tuk izaa'h (radio..jadi DJ plak)..tazkirah..my turn..satu lagi..munazhoroh...Allahuakbar (debat bahasa Arab),isi dah ada tapi tak bincang lagi dengan ahli kumpulan..err semua tu tuk hari khamis..

hadis banyak lagi tak hafal..masa berlalu..Astahgfirullahala'zim3x..macammana lah bleh terlupa..
HAFAL3X!!!!!!!!

macamanalah nak hadapi mehnah yang mendatang kalau ujian sekecil ini kita dah tak mampu nak tanggung..Allahuakbar..muhasabah balik2x..lemahnya insan bergelar manusia..manusia yang terlupa akan kedudukannya yang sebenar layak seorang pengemis...untunglah orang yang sedar..

kita sebenarnya pengemis
 ya kita sebenarnya pengemis...mengemis kasih,cinta dan belas kasihan daripada pencipta kita..malunyer rasa..walaupun kita tak meminta daripadanya..tapi Dia tetap memberi kerana Dia tahu,kita amat memerlukan pemberian itu...(semoga mendapat hidayah bagi orang-orang yang sombong)...kalau nak dibandingkan dengan pengemis jalanan..rasanya kita lebih teruk daripada mereka..kenapa??
kerana mereka akan menghargai setiap pemberian itu..sekurang-kurangnya sekuntum senyuman tanda terima kasih..dan mereka akan tetap berkata:Alhamdulillah..rezeki..

bagaimana kita dengan Allah??

kadang-kadang lepas makan nasi sebungkus..air satu gelas pun..perut yang mulanya kempis macam tauar pancit skarang dah 4 inci kedepan masih ada yang  lupa nak ucap Alhamdulillah..subhanallah,mudah betul manusia lupa darimana rezeki itu datang yer..

tapi orang lain juga mengemis..orang lain??maksudnya??..

maksudnya macam mat rempit,bohsia,pelacur dan sama waktu dengannya..mereka juga mengemis..ya mereka juga mengemis..tapi tak sama macam..mereka masih leka dengan mengemis  sisa manis dunia yang bakal hancur...mereka tahu..tapi tak faham..

mereka tahu yang manisnya dunia hanya sementara..manis dunia adalah membinasa..mereka juga tahu dengan manisnya akhirat..manis yang abadi sekiranya mereka berada di kalangan orang yang beruntung..tapi mereka tak faham..manis dunia dah rasa..tapi manis akhirat..blom rasa lagi..

tak faham dengan fitrah diri yang sentiasa inginkan perkara kebaikan..nak perkara yang menyeronokkan..tapi salah pilih jalan..tak faham apa yang kita sebenarnya perlukan..apa tugas kita kat dunia ni..takkan kita nak jadi macam robot..makan,tidur,belajar,pergi kerja,balik kerja,tidor..dan begitulah hari-hari seterusnya..oohh tidak..kita punya misi sahabat.. 

nak tahu..HAYYA FASTABIQUL KHAIRAT...

rasalah kemanisan dalam ibadah...busy mana pun kita dalam apa-apa musyaqqah,jadikan setiap ibadat itu manis...sanggggggggaaaaaaaaat manis..manisnya insyaAllah kekal dan dijadikan perasa di akhirat kelak..

 Surah Adz-Dzariyat ayat 56 dalam kitabul a'ziz. ."tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan kepada ku"

itulah tujuan kita hidup di bumi Allah ni...so apa lagi joooooooooommmmmmmmmm kita wat ibadah banyak-banyak..dan rasalah kelazatan sendiri...tunjukkan rasa hina kita kepada Allah dengan penuh rasa kehambaan..Allah tak memerlukan kita..tetapi kita yang memerlukan Allah..


Selamat Mengemis Cinta Allah yer Sahabat.......=)








2 comments:

Ayu Saidi said...

dlm ujian masa cuti summer yg pnjg ni, (masa senang adlh ujian kn?), sy rindukn masa-masa sibuk sy.. huhu... prlu muhasabah n sibukkn diri lbh lagi nih, iA..

jzkkk atas prkongsian... moga trus tsabat... sibukkn diri ukhti smpaikn ukhti trlupa utk brbuat maksiat.. itulah nikmat sibuk.. ^__^

Aku pengEmis said...

syukran..jazakillah..insyaAllah..moga2 kita sentiasa terus thabat dijalanNya..

betul tu ukhti nAyu..kalau kita tak sibukkan diri kita dengan Islam..Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia kan??..

orang lebih nampak kesibukan itu adalah ujian,tetapi kurang sedar akan masa lapang juga adalah satu ujian daripada Allah...

ana juga terasa nikmat sibuk tu..lebih2 lagi kita sibuk dalam buat kerja dalam kumpulan..Alhamdulillah,dapat nikmat ukhuwah kat situ..subhanallah..

Post a Comment