“Bila mana diri diwaqaf untuk perjuangan Islam,jangan sesekali berniat meloloskan diri.sekali melangkah kehadapan maka teruskan langkah itu.jangan pernah terlintas untuk melepaskan ikatan Rabithah perjuangan.walau ribuan tribulasi melanda yakinlah dengan apa yang kita lakukan nescaya kemenangan pasti tiba..derita kita adlah derita ummat terdahulu..penat kita hari ini untuk generasi akan datang.perjuangan harus diteruskan..beramal kerana Allah…”

topbella

Sunday, June 16, 2013

Ya MuQalLiBaL QuLub..

Bismillah

Alhamdulillah Wa Syukurillah diatas nikmat yang masih dicurahkan buat hambanya kesekian kali.
Dalam enak kita dicurahkan 2 nikmat terbesar iaitu nikmat iman dan Islam jangan sesekali untuk kita lupa kepada insan lain yang masih belum menemui keindahannya. Selawat dan Salam keatas Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w, sahabat-sahabat baginda dan keluarga.

Bila kita bicara soal hati, ia sebenarkan bukanlah perkara yang mudah untuk terus ternoktah.. menjumpai penyelesaian.. selagi mana tidak meletakkan pergantungan kepada Allah... hati itu sangat sensitif sekiranya tidak dijaga dengan baik...mudah ternoda oleh dosa..

Ya Muqallibal Qulub Thabbit Qalbi A'la Dinik Wa 'ala Thaa'tiq

" Ya Allah yang membolak balikkan hati, teguhkan hatiku dalam agamamu dan keta'atanmu."

Doa yang sering dibaca. Doa untuk diberi segala ketetapan hati. sentiasa diamal bukan.?? Semoga terus istiqamah. Untuk diberi ketetapan hati.

Hati yang sering terluka, begitu cepat lompang, dan disitu akan ada ruang yang bisa perkara lain datang menghuni. bermula dari polimik itulah banyak bisikan-bisikan yang datang untuk mengajak supaya berjalan ke landasan lain. Allah~

Begitu sukar untuk mendapat ketetapan. Oleh kerana hati itu adalah pusat serangan oleh perkara-perkara mazmumah. sering datang menembak, mengebom hati itu tanpa belas kasihan. Oh tidak kadang-kadang dengan jentikan sahaja ia sudah mampu membalikkan hati. wana'uzubillah ~

Bila kita ibaratkan ia seperti kaca, ia mudah terhempas, serpihannya mampu melukai diri malah ia juga bisa melukakan orang lain.
Bila kita umpamakan ia seperti kulit bawang, nipisnya bisa tercarik oleh tangan-tangan kasar yang tidak mengerti tentang hati, mudah terluka oleh kata-kata nista. tidak kuat menghadapi segala rintangan,
apabila kita umpamakan hati itu seperti lalang, benar.. ia akan mengikut sahaja dimana angin bertiup. tiada tujuan. hanya mampu mengikut dan terus mengikut kehendak si angin.
apabila kita umpamakan ia dengan tembok yang kuat, ia akan terus menjadi kuat walau badai datang melanda. ia tetap disitu.

tapi. mungkin kita akan tertanya, bagaimana harus hati itu seperti tembok yang utuh.??

seperti yang dikatakan tadi.. 'letakkan pergantungan kepada Allah'..

Benar, mudah untuk kita sekadar menyatakan dibibir. bagaimana pula untuk hati menerima..?? bagaimana pula hati untuk mujahadah melawan segala anasir yang tidak perlu..??

Yup, berusahalah untuk MUJAHADAH.. walaupun diiringan pelbagai duri-duri yang sangat menyakitkan. untuk menerima segala kenyataan.

Allah~

Mungkin tiada penyelesaian disini. melainkan semuanya dari diri kita sendiri.. Ingatlah Firman Allah dalam Surah Ar-Ra'd : 11
" Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka "

Ya Muqallibal Qulub..
Ya Muqallibal Qulub..
Ya Muqallibal Qulub.. 
semoga ditetapkankanlah hati dilandasanMu..
semoga ditetapkan hati dijalan mencintaiMu
semoga ditetapkan hati dalam melangkah mencari redhaMU

p/s : Masih belum menemui dimana rama-rama menghilang.. merindui dirinya :'(

Rumah Sewa yang gemilang
4.21 p.m
16.6.2013





No comments:

Post a Comment